Helsingin yhteisjärjestön JHL ry:n kannanotto kaupungin henkilöstötoimikuntaan

Lounasruokailu tulee edelleen voida maksaa henkilöstökortilla

Helsingin yhteisjärjestö JHL ry edustaa hyvin moninaista jäsenkuntaa erilaisissa tehtävissä Helsingin kaupungilla. Lounaisruokailutilanteet poikkeavat eri kohteissa paljonkin toisistaan ja asiaa tulisi tarkastella monesta eri näkökulmasta.

Henkilöstökortin näkyvillä pitäminen on monissa työpisteissä turvallisuuteen liittyvä tekijä ja se kulkee luontevasti työntekijän matkassa mukana. Helsingin kaupungin työntekijät eivät voi kantaa mukanaan lompakkoa kaikissa työtehtävissä, mutta henkilöstökortti on oltava. Lisäksi henkilöstökortilla maksaminen mahdollistaa yhden kortin käytön.  Se vähentää sosiaalitiloissa käyntejä ja useamman välineen kantamista mukana.

Henkilöstökortilla maksamisen mahdollisuuden poistuminen hankaloittaa työntekijöitä, jotka eivät käytä maksukortteja tai mobilepay:tä. Huolenamme on, että terveellisen ja säännöllisen lounasruokailun käyttö vähenee ja se vaikuttaa työntekijöiden hyvinvointiin. Pienipalkkaisilla ihmisillä Helsingin kalliissa hintatasossa rahat saattavat loppua ennen palkkapäivää ja siksi henkilöstökortti antaa mahdollisuuden syödä kunnon aterian kerran päivässä.

Helsingin yhteisjärjestö JHL ry ei tunnista työnantajan perusteluita yhdenvertaisuuteen ja tasapuolisuuteen sekä perusteettoman kilpailuedun antamiselle. JHL ry pitää tärkeänä jatkossakin henkilöstön mahdollisuuksista maksaa henkilöstökortillaan esimerkiksi lounasruokailun. Helsingin kaupungilla on mahdollisuus laajentaa henkilöstökortilla maksamista kaikkiin henkilöstöruokailun sopimustoimittajiin, myös muut kuin Palmian ja Palvelukeskusliikelaitoksen toimipisteet.

Helsingissä 27.8.2021

Stefan Loman